Posted by Iliana | 0 comments

Το βότανο της εβδομάδας: Ο μαϊντανός

Ανήκει στην οικογένεια των σκιαδαφόρων λαχανικών. Περιέχει τις κουμαρίνες που βοηθούν στην πρόληψη της θρόμβωσης του αίματος και πιστεύεται ότι έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες. Γενικά οι βιολογικά ενεργές ουσίες που υπάρχουν στον μαϊντανό βοηθούν στην πρόληψη του καρκίνου και των καρδιοπαθειών και γι’ αυτό ονομάζεται και <<Φυτό της υγείας>>. Όταν καταναλώνεται πολύ φρέσκος περιέχει τις βιταμίνες Α, Β και C καθώς επίσης περιέχει και άλλα μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως ασβέστιο,αγνήσιπ, μαγγάνιο, φώσφορο και κάλιο.Είναι ευεργετικός στο συκώτι και συμβάλλει στην σωστή λειτουργία του αίματος. Από την αρχαιότητα ο μαϊντανός χρησιμοποιούταν για τις διουρητικές του ιδιότητες, για την αποβολή των πετρών των νεφρών, πετρών της χοληδόχου κύστης και διάφορες λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος. Ο χυμός του δρα ως αντιπυρετικό. Η δράση του μαϊντανού έχει εξεταστεί και στον διαβήτη. Σε μια μελέτη όπου εξετάστηκαν τα οφέλη του μαϊντανού σε διαβητικά ποντίκια, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια που κατανάλωσαν μαϊντανό παρουσίασαν μειωμένο σάκχαρο, ενώ αυξήθηκαν τα επίπεδα γλουταθειόνης. Το απόσταγμα μαϊντανού διαπιστώθηκε επίσης ότι διέθετε προστατευτικές ιδιότητες σε σχέση με το διαβητικό φάρμακο γλυβορνουρίδη, ενάντια στην τοξικότητα του ήπατος που προκαλεί ο διαβήτης. 


Read more...
Posted by Iliana | 0 comments

Πρωινό με γιαούρτι και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα

Γιαούρτι με μέλι, λιναρόσπορο, καρύδια κανέλα και μύρτιλα. Ένα πρωινό το οποίο ποσφέρει ω3 και ω6 λιπαρά οξέα. Η περιεκτηκότητα σε ω3 λιπαρά οξέα του λιναρόσπορου μπορεί να συναγωνιστεί εκείνη των ψαριών, πράγμα που μπορεί να βοηθήσει την ομάδα των ανθρώπων οι οποίοι δεν καταναλώνουν ψάρια είτε επειδή έχουν κάποια αλεργία είτε λόγω της έντονης γεύσης των ψαριών. 30γρ λιναρόσπορου προσφέρουν περίπου 6.3γρ σε ω3.Σε αντίθεση με 100γρ σαρδέλας που αποδίδουν περίπου 1.55γρ σε ω3. 

Ένα κουταλάκι του γλυκού κοπανιστό λιναρόσπορο προσφέρει περίπου 1.05γρ ω3 ενώ ένα κουταλάκι ατόφιου λιναρόσπορου προσφέρει περίπου 1.4γρ. Συνδιάζοντας τον λιναρόσπορο με τα καρύδια και τα μούρα/μύρτιλα θα έχετε εξασφαλίσει την συνιστόμενη ποσότητα πολυακόρεστων λιπαρών οξέων!

Read more...
Posted by Iliana | 0 comments

Κετογονική δίαιτα και καρκίνος


Πρόκειται για μία διατροφή χαμηλή σε υδατάνθρακες και υψηλή σε λίπη, η οποία οδηγεί στην παραγωγή κετονών στον οργανισμό από την καύση των λιπαρών οξέων. Η κατάσταση αυτή ονομάζεται κέτωση και ο οργανισμός χρησιμοποιεί τα λίπη σαν κύριο καύσιμο αντί της γλυκόζης. Κατά την διάρκεια της προσαρμογής του οργανισμού στην κέτωση εμφανίζονται κάποια συμπτώματα όπως ναυτία, κακή ποιότητα ύπνου, πέτρες στα νεφρά, μυικές κράμπες, αυξημένος καρδιακός ρυθμός και δυσκοιλιότητα. Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να κρατήσουν μερικές μέρες ή εβδομάδες. Υπάρχουν πολλοί ισχυρισμοί ότι αυτή η δίαιτα μπορεί να θεραπεύσει διάφορες παθήσεις και κάποιες μελέτες έχουν προσπαθήσει να ερευνήσουν την δράση της δίαιτας αυτής στον καρκίνο.

Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε μία συστηματίκη ανασκόπηση για να αξιολογηθέι η επίδραση της κετογονικής δίατας στον μεταβολισμό του καρκίνου, το βάρος και την ποιότητα ζωής σε ασθενείς που πάσχουν από καρκίνο. Οι 11 έρευνες συμπεριέλαβαν 102 άτομα μεταξύ 34 και 87 χρονών. Τα άτομα είχαν καρκίνο του εγκεφάλου, του εντέρου αλλά συμπεριέλαβαν και άτομα με διάφορα άλλα είδη καρκίνου σε διαφορετικά μέρη του σώματος. Τα άτομα ήταν έιτε στο πρωταρχικό είτε στο τελευταίο στάδιο του καρκίνου. Η συστηματική ανασκόπηση κατέλληξε πως υπάρχει επιστημονικό κενό και δεν υπάρχουν αρκετές ισχυρές έρευνες οι οποίες να έχουν εξετάσει την δράση της δίαιτας αυτής στους καρκινοπαθείς. Επομένος μία τέτοια δίαιτα θα πρέπει να αποφεύγεται σε αυτή την ομάδα των ατόμων.

Read more...
Posted by Iliana | 0 comments

Βaby-led weaning vs σίτισης με κουτάλι

Πολλές μαμάδες πλέον εφαρμόζουν το baby-led weaning, καθοδηγούμενη από το μωρό σίτιση, το οποιό επιτρέπει στα μωρά να πειραματίζονται με τις στερεές τροφές και να είναι αυτά τα οποία παίρνουν την πρωτοβουλία για την ποσότητα της τροφή που θα εισάγουν στο στόμα τους καθώς επίσης και την συχνότητα εισαγωγής της. Πολλοί γονείς ανησηχούν ότι το μωρό τους θα πνιγεί ακολουθόντας αυτή την μέθοδο συγκριτικά με την σίτιση με κουτάλι. Τι λένε όμως οι έρευνες;


Σε μία πρόσφατη έρευνα συμμετείχαν 1151 μαμάδες με μωρά μέχρι την ηλικία του ενός έτους, στα οποία είχαν εισάγει την στερεά τροφή. Οι μαμάδες ενημέρωσαν τους ερευνητές για την μέθοδο την οποία ακολουθούσαν (αυστηρό baby-led weaning, πιο χαλαρό baby-led weaning ή κλασσικό τρόπο σίτισης με κουτάλι). Ρωτήθηκαν για την συχνότητα της σίτισης με το κουτάλι, και των γευμάτων σε μορφή πουρέ, καθώς επίσης και για τα επεισόδια πνιγμού. Εάν τα μωρά είχαν συμπτώματα πνιγμού οι μαμάδες ερωτήθηκαν για την συχνότητα αυτών καθώς επίσης και για το είδος του φαγητού που κατανάλωσαν την ώρα που παρουσίασαν τα συμπτώματα (πλήρως αλεσμένα σε μορφή λείου πουρέ, πουρέ με κομματάκια, ή finger food). Το συμπέρασμα της έρευνας ήταν πως το αυστηρό baby-led weaning δεν συσχετίστηκε με αυξημένο κίνδυνο πνιγμού και η μεγαλύτερη συχνότητα πνιγμού φάνηκε να συμβαίνει στα μωρά τα οποία τρέφονταν με το κουτάλι αλλά μόνο κατά την κατανάλωση των finger foods τα οπόια μωρά, δεν τρέφονταν με finger foods συχνά. Είναι σημαντικό να τονιστέι πως αυτά τα αποτελέσματα δεν μπορούν να γενικευτούν και να αποτελέσουν οδηγό για την εισαγωγή στερεών τροφών σε όλα τα μωρά. Κάθε μωρό είναι διαφορετικό και ανταποκρίνεται διαφορετικά στην οποιαδήποτε μέθοδο. Το σημαντικό είναι να εισαχθούν οι στερέες τροφές κατά των 6ο μήνα της ζωής τους και να τρέφόνται τα μωρά σε καθημερίνη βάση, πέρνοντας έτσι τα θρεπτικά συστατικά που πρέπει να πάρουν μέσω της στερεάς τροφής καθώς το γάλα δεν αρκεί για να καλύψει τις καθημερινές τους ανάγκες. Το αν θα επιλλέξετε να αρχίσετε δίνοντας πολτοποιημένες τροφές είτε σχηματισμένες τροφές μέσω του baby-led weaning, εξαρτάτει από το ίδιο το μωρό και το τι ανταποκρίνεται καλύτερα στον δικό σας τρόπο ζωής. Πολλές φορές ο συνδιασμός των μεθόδων αυτών μπορέι να αποτελέσει μία εξίσου υγιεινή επιλογή.

Read more...
Posted by Iliana | 0 comments

Μύθοι και αλήθειες: Ζάχαρη καρύδας

Βλέπω στο διαδύκτιο να αναγράφονται πολλά για την ζάχαρη καρύδας δίνοντας εμφάση στον χαμηλό γλυκαιμικό της δείκτη. Πρόσφατα είδα κάπου να αναγράφεται πως η ζάχαρη καρύδας είναι μία φυσική ζάχαρη που δεν παχαίνει. Τι πραγματικά όμως ισχύει για την ζάχαρη καρύδας; 

Η ζάχαρη αυτή παράγεται από τα λουλούδια του δέντρου καρύδας και χρησιμοποιείται ως παραδοσιακό γλυκαντικό για χιλιάδες χρόνια στην Νότια και Νοτιοανατολική Ασία. 

Η ζάχαρη καρύδας, όπως και η απλή ζάχαρη έχει 15 θερμίδες ανά κουταλία του γλυκού και έχει χαμηλό γλυκαίμικο δείκτη. Οι τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη συστήνονται σε άτομα που πάσχουν από διαβήτη και αυτό γιατί  αυξάνουν τα επίπεδα ζαχάρου στο αίμα πιο αργά συγριτικά με τις τροφές που έχουν υψηλό γλυκαίμικο δείκτη. Παρόλα αυτά η κατανάλωση ζάχαρης άπο ανθρώπους με διαβήτη θα πρέπει να είναι περιορισμένη, και παρά τον χαμηλό γλυκαιμικό της δείκτη, η ζάχαρη καρύδας, δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά από την άσπρη ζάχαρη.Όπως και με τις υπόλοιπες τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, αν ληφθεί σε μεγάλες ποσότητες εξαφανίζεται η ευεργετική της δράση.

Πράγματι η ζάχαρη καρύδας, σε αντίθεση με την άσπρη ζάχαρη, περιέχει μέταλλα όπως κάλιο, ασβέστιο, μαγνήσιο, σίδηρο, χαλκό, μαγγάνιο, φώσφορο, και ψευδάργυρο. Περιέχει επίσης ινουλίνη, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και αμινοξέα. Παρόλο αυτά τα θρεπτικά αυτά συστατικά βρίσκονται σε πολύ μικρές ποσότητες, σχεδόν αμελητέες. Επομένως για να έχουμε σημαντική πρόσληψη αυτών των συστατικών θα πρέπει να καταναλώνουμε πολύ μεγάλες ποσότητες, με άλλα προφανή ανεπιθύμητα αποτελέσματα,ξεπερνώντας έτσι την συνιστώμενη ημερήσια κατανάλωση που εξέδωσε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, η οποία είναι στα περίπου 6 κοφτά κουταλάκια. 

Με μία γρήγορη ματιά φαίνεται πως η τιμή της ζάχαρης καρύδας να κυμαίνεται μεταξύ 8 και 10 ευρώ ανά κιλό σε αντίθεση με την λευκή ζάχαρη που κυμαίνεται μεταξύ 0.60 και 0.80 ευρώ ανά κιλό. 

Συνοπτικά, η αμελητέα ποσότητα των θρεπτικών συστατικών της ζάχαρης καρύδας σε συνδυασμό με το κόστος της δεν υπερτερεί της απλής λευκής ζάχαρης και αποτελεί ένα είδος πολυτέλειας. 



Read more...
Posted by Iliana | 0 comments

Μύθοι και αλήθειες: Η συχνότητα των γευμάτων 

Πολλοί πιστεύουν πως παραλείποντας γεύματα θα μειώσουν την θερμιδική πρόσληψη της ημέρας και θα επιταχύνουν την απώλεια βάρους. Πρόκειται για έναν μύθο που λανθασμένα έχει αποδοθεί. Στην πραγματικότητα, παραλείποντας γεύματα, αυξάνεται το αίσθημα της πείνας και οι πιθανότητες να υπερκαταναλώσουμε φαγητό στο επόμενο μας γεύμα. Εκτός από την υπερκατανάλωση φαγητού, η παράληψη γευμάτων μπορεί να φέρει επιβλαβείς μεταβόλικες συνέπειες στον οργανισμό μας με την πιο χαρακτηριστική την απότομη αύξηση των επιπέδων της γλυκόζης έπειτα από την κατανάλωση φαγητού, αυξάνοντας τις πιθονότητες για την εμφάνιση διαβήτη στο μέλλον. Συστήνεται λοιπόν να καταναλώνουμε 3 γεύματα και 2-3 σνακ την ημέρα δίνοντας μεγάλη σημασία στο πρωινό μας γεύμα. 

Read more...
Posted by Iliana | 0 comments

Διατροφή πριν το Πρωτοχρονιάτικο τραπέζι

Πολλοί νιώθουν φουσκωμένοι μετά την ημερά των Χριστουγέννων και αρκετοί ανησυχούν καθώς πλησιάζει η παραμονή Πρωτοχρονιάς, αφού γνωρίζουν καλά πως για μία ακόμα ημέρα θα "βομβαρδιστούν" με πληθώρα φαγητών και γλυκών. Δεν χρειάζεται να ανησυχείτε και πολύ, αρκεί να αφοφύγετε τις ημέρες αυτές μέχρι την Παραμονή Πρωτοχρονίας τρόφιμα τα οποία θα σας γεμίσουν με περιττές θερμίδες και λίγα θρεπτικά συστατικά. 

Οι παρακάτω χρυσοί κανόνες και συμβουλές θα σας βοηθήσουν.

1. Αποφύγετε την κατανάλωση αλκοόλ και αναψυκτικών ποτών.

2. Αποφύγετε την κατανάλωση κόκκινου κρέατος.

3. Προσπαθήστε να πίνετε πολύ νερό.

4. Δώστε έμφαση στις σαλάτες.

6. Άποφύγετε τα τηγανητά και τα γλυκά.

7. Αποφύγετε τις βαριές ντρέσινγκ στις σαλάτες.

8. Προτιμήστε προιόντα ολικής αλέσεως 

9. Μην παραλείπετε γεύματα.

10. Aυξήστε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

Όσον αφορά την Παραμονή της Πρωτοχρονία, καλό θα είναι  να καταναλώσετε ελαφριά γεύματα χωρίς να παραλείψετε τα γευματά της ημέρας. 

Ενδεικτικά γεύματα για την ημέρα αυτή θα μπορούσαν να είναι:

Πρωινό

1 γιαούρτι 2% με 1 κγ μέλι 

Δεκατιανό

1 φρούτο

Μεσημεριανό

Σαλάτα εποχής και 1 βραστό αυγό!



.




Read more...